Woensdag 7 juni
12.40 – 13.35 uur

Laat me niet lachen!

Locatie: Blauwe Zaal Auditorium

Cabaret geldt al decennia lang als de populairste vorm van theaterkunst. Registraties van voorstellingen scoren hoge kijkcijfers; cabaretiers zijn gewild als gast in talkshows, veelgevraagd gezicht van reclames en speelfilms en populair als columnisten van dag-, week- en maandbladen. Hun berichten zijn trending topic op social media: voor jong en oud, van ongeschoold tot hoog geletterd.

Cabaret is de populairste en de meest onderschatte vorm van theaterkunst. Cabaret is verworden tot ‘een avondje lachen’. Het trekt een breed publiek met verkeerde verwachtingen naar theaterzalen die daar zelf op aansturen door alle amusementsuitingen onder de noemer Cabaret aan te bieden. Daar staat tegenover dat dichter-zangers die nauw aansluiten bij de oervorm van het Nederlandse cabaret, het predicaat kleinkunstenaar krijgen i.p.v. cabaretier. Hoe zit het nou eigenlijk?

Frank Verhallen schreef het standaardwerk over het Nederlands cabaret 1970-1995 en werkt nu aan de uitgave over de volgende 25 jaar: 1995-2020. Hij was theaterrecensent en theaterdirecteur en richtte de eerste en enige cabaretacademie op: de Koningstheateracademie. Die bracht talenten voort als Pieter Derks, Johan Goossens, Louise Korthals, Jochen Otten en Katinka Polderman. Met zijn Cabaretfirma is hij ook cabaretproducent en -regisseur. Hij is vraagbaak voor omroepen en onderzoekers en auteur van vele boeken, waaronder een monografie over Theo Maassen en het oeuvreboek van Freek de Jonge. Hij is de biograaf van Youp van ’t Hek.

 

Gratis toegang
Om zeker te zijn van een plek, raden wij aan om te reserveren.
Om te reserveren klik ​hier.