Woensdag 8 mei
20.30 uur

Canto Ostinato

Spreker: InnerAct

Locatie: Gaslab

InnerAct is een audiovisuele performance met het revolutionaire muziekstuk Canto Ostinato als muzikaal vertrekpunt.

Gwyneth Wentink (harp), Wouter Snoei (elektronica) en Arnout Hulskamp (visuals) voeren deze bewerking uit op diverse locaties in Nederland; in musea, op vooruitstrevende audiovisuele festivals, in klassieke concertzalen en zelfs op 5 days off , het vooruitstrevende dance-festival te Amsterdam. Het is een moderne ode aan Nederlands bekendste componist op het gebied van minimal music, Simeon ten Holt.

Deze cross-over productie is een audiovisuele beleving waarbij de drie kunstenaars op het podium met hun instrument en zelf ontwikkelde software op elkaar reageren en bepalen wie, volgens de codes van Canto, de lead neemt. Interactie en improvisatie staan centraal; dat is de vrijheid die de componist de musici heeft meegegeven. Mede door het repetitieve karakter en de meditatieve uitwerking linkt InnerAct met hedendaagse dancemuziek. 

De Canto Ostinato is een revolutionair muziekstuk geschreven tussen 1976 en 1979 door componist Simeon ten Holt. Een stuk opgebouwd uit 106 cellen, waarbij de musicus de keuze heeft wat hij speelt, hoe hij dat speelt en hoe lang dit doorgaat. Aan een uitvoering van Canto zijn vaak meerdere musici verbonden die met elkaar de dialoog aangaan. Daarbij worden er tekens afgesproken zodat duidelijk is wie de lead neemt en wanneer er naar de volgende loop wordt overgegaan. Door de tonaliteit, het inzetten van deze cellen en het repetitieve element is het muziekstuk gelabeld als minimal music. Canto maakt iets los bij mensen en heeft inmiddels een wereldwijde following gekregen.

Door de populariteit van dit stuk en andere werken die Simeon Ten Holt componeerde, wordt hij de Nederlandse minimalist genoemd en in één adem genoemd met mensen als Steve Reich, Terry Riley, Philip Glass, John Cage.

Naast Gwyneth (harp) bestaat het ensemble van InnerAct uit elektronica specialist Wouter Snoei en VJ Arnout Hulskamp. Beiden hebben voor InnerAct een interpretatie van Canto Ostinato gemaakt.

Geluidskunstenaar Wouter werkt met het live geluid van de harp, dat hij ter plekke opneemt en bewerkt. Daarnaast voegt hij een synthetische, volledig elektronische laag toe waarvoor de gehele partituur van Canto is gedigitaliseerd, om daarmee rechtstreeks elektronische klanken te kunnen aansturen. Op die manier zijn er meerdere partijen te horen, net als bij uitvoeringen met meerdere instrumenten. Door de live bewerking zal elke uitvoering anders zijn en staan Gwyneth en Wouter direct met elkaar in dialoog.
Arnout heeft voor InnerAct beeldcomposities gemaakt, die een hybride vormen van modernistische principes, cymatics (geluidsvisualisatie) en de beeldvervormingen die worden gegenereerd met de door hem ontwikkelde Open Wound software. Dit vormt een dynamisch geheel van abstracte geometrische vormen, intens vibrerende kleuren en wilde organische pixelstructuren. Naast een visuele vertaling van de partituur, reageert het beeld direct op de live gespeelde klanken.

Deze samenwerking tussen geluid, frequentie en beeld vormt een inspiratiebron voor het gezelschap en is de (gecodeerde) taal die tijdens de performance wordt gesproken. De toevoeging van elektronica en visuals, en de innovatieve interactie tussen de drie kunstenaars, zorgt voor een geheel nieuwe en moderne beleving van Canto Ostinato.

Studenten gratis, anderen betalen € 7,50

Om zeker te zijn van een plek adviseren we je te reserveren via deze site.